Fredags-forberedelser
Fredag aften havde vi undervisning, sang, leg og bøn med børn og teenagere på kirkens menighedsweekend. Men ikke nok med det – vi gjorde også klar til lørdag, hvor alle byens børn var inviteret til KIDS FUN DAY.
Teenagerne gjorde poster klar til pandekageløb, og børnene afprøvede de forskellige poster. Maj forklarede om tre bønnestationer, hvor man kunne skrive en bøn til Jesus, tage et bibelvers i skattekisten og sætte et plaster på korset.
Lørdag gik det løs med et stort event i 4-5 timer. En af kirkens præster Maria Bjørsted havde sammen med mange folk fra kirken forberedt både hoppeborg, sluch ice, popcorn, bålmad, bumber balls og mange andre ting.
Og lige så stille kom børn og forældre cyklende og gående til kirken. Teenagerne stod klar ved deres poster til pandekageløbet, hoppeborgen var pustet op og alt var klart.
Vi havde også lavet et bord med nogle “bønnestationer” til dem, der lige ville tage et roligt øjeblik sammen med Gud. Det blev også godt besøgt i løbet af dagen.
Der dukkede cirka 40 børn op og derudover også en del forældre. Nogle af børnene var fra kirken, men mange familier fra byen dukkede også op.
Maj fortæller:
“Noget af det mest opmuntrende for mig var de to gange, hvor jeg så nogle af kirkens børn stå ved bønnestationerne og forklare deres venner, hvordan de kunne bede til Jesus. Det ramte lige ind i pinsens budskab: At Helligånden hjælper os – både børn og voksne – med at give det videre, vi selv har fået.”
En af bønnestationerne – flittigt brugt og også med lidt regndryp på sig…
I løbet af dagen havde vi også to bibelprogrammer, hvor små og store deltog med stor iver og lydhørhed.
Dorthe fortæller:
“Da vi skulle have børneprogram før frokost, bestemte Maj sig i sidste øjeblik for at bytte om på programmet, så bibelhistorien kom først og så kunne vi lave nogle konkurrencer bagefter. Der blev lyttet meget intensivt til alt, hvad Maj fortalte. Få sekunder efter, at Maj var færdig med historien, begyndte det at dryppe og i løbet af få minutter stod regnen ned i stænger. Vi gik alle ind i et telt og spiste frokost og kort efter klarede det op igen, og vi kunne fortsætte dagens program.”
Dorthe og Maj i aktion. Foto af Sara Borregaard Christensen
Søndag sluttede Maj weekenden af med en cowboyfest for børnene, mens de voksne var til gudstjeneste.
Det var så skønt at arbejde sammen med alle de mange nordjyder, der gav den en ekstra skalle for byens børn. Vi tog hjem med hjertet fyldt af mange gode minder – og med tøj og hår, der duftede kraftigt af lejrbål.
Børn & Tro









